Voor de vaardigheid lezen geldt: “goed begonnen is half gewonnen”.
Wie als kind in de lagere school een stevige basis qua leesvaardigheid kan opbouwen en ook nog graag leest, is daar voor de rest van zijn leven goed mee.
Onze leerkrachten van De Stapsteen nemen het dan ook tot hun belangrijke (en spannende) taak om alle kinderen plezier te laten vinden in lezen.
Wie als kind in de lagere school een stevige basis qua leesvaardigheid kan opbouwen en ook nog graag leest, is daar voor de rest van zijn leven goed mee.
Onze leerkrachten van De Stapsteen nemen het dan ook tot hun belangrijke (en spannende) taak om alle kinderen plezier te laten vinden in lezen.
Daarom ontwikkelden we met het tweede, derde en vierde leerjaar “grabbellezen”.
Via zinvolle activiteiten, telkens met een andere invalshoek,
doen de kinderen ongeveer acht weken na elkaar een leesactiviteit, een half uurtje per week.
Via zinvolle activiteiten, telkens met een andere invalshoek,
doen de kinderen ongeveer acht weken na elkaar een leesactiviteit, een half uurtje per week.
Hoe wordt grabbellezen georganiseerd?
De kinderen zijn verdeeld in heterogene groepen. Dit wil zeggen dat kinderen van verschillende niveau’s samenzitten in één groepje.
Zo worden de zwakkere lezers niet gestigmatiseerd. En zo trekken de zwakkere lezers zich op aan de betere lezers.
Elke week krijgen de kinderen een andere grabbeldoos. Ze schuiven dus telkens door.
Ouders of grootouders begeleiden de groepjes. Dank je wel hiervoor!
Zo worden de zwakkere lezers niet gestigmatiseerd. En zo trekken de zwakkere lezers zich op aan de betere lezers.
Elke week krijgen de kinderen een andere grabbeldoos. Ze schuiven dus telkens door.
Ouders of grootouders begeleiden de groepjes. Dank je wel hiervoor!
Alle foto's kun je hier bekijken!